Bilen är kanske vårt vanligaste transportmedel när vi skall på vintersemester till fjällen. Här kan du få handfast information och tips som gör bilresan till en trevlig tur!
Är du inte en van bilförare så kan det kännas lite ovant och skrämmande att köra på vinterväglag, men med lite handfasta råd så känns det alltid lite tryggare.
Som regel är det inga problem att ta sig upp och ner för fjället om man har bra vinterdäck. Det kan naturligtvis vara tillfällen, då det pågår ett ordentligt snöfall eller att det blåser igen, men vid dessa vädersituationer så kör snöröjarna upp och ner för fjället i skytteltrafik. Väntar man i sådana lägen, så att man kan åka direkt efter snöröjaren så är det inga problem.
- Vinterdäck i Sverige Klart med nya regler om vinterdäck. Här kan du läsa ett utdrag från Transportstyrelsens hemsida angående ny lag för användandet av vinterdäck i Sverige
- Vinterdäck i Norge. Läs mer om att resa utomlands
- Vägtullar i Norge: Läs mer om "Bompeng" längs E6 i Norge och andra vägar på autopass.no
- GPS Sök GPS-koordinater
- Kartor på nätet Här kan du få hjälp att planera din bilresa
Allt fler efterfrågar uppladdningsplatser för elbilen. Här kan du se uppladdningsstationer runt om i Sverige.
Observera att laddning av elbilar ENDAST får ske vid laddstationer, EJ vid kontakter intill hus/lägenheter.
Källa: Vägverket
Är vi inte framme snart . . . Kanske den vanligaste frågan som hörs från baksätet under bilresans gång. För att tiden skall gå lite fortare till skidåkningen, har vi samlat ihop lite tips på tidsfördriv och lekar som gör bilresan roligare för båda vuxna och barn! Skriv ut hela listan så har ni att göra under resan!
Samla djur
Här gäller det att samla på flest antal sedda djur och sätta ihop sin alldeles egna djurpark. Även här bör man bestämma kringreglerna först; den som redan har sett en struts, ko eller grävling under resan får inte fler djur i sitt zoo nästa gång ett djur av samma sort syns till.
Överkörda djur gills om ni kommer överens om det. Ett alternativ till djursamlandet är att tävla: Antal sedda under viss tid, totalt antal av en viss sort, eller poäng per djur. Lämpligen får ofta förekommande djur som kossor då lägre poäng än till exempel sillgrisslor eller förrymda sköldpaddor.
Räkna bilnummer
En evighetslek som går ut på att samla på sedda registreringsnummer. Börja från 001 och gå uppåt. En sorts vägarnas fågelskådning, kan man säga.
Tolka bil-nummer
Perfekt lek för att överleva frustrationen i segdragen, tät trafik. Här får föraren vara med också. Använd bokstäverna i närmsta registreringsskylt och tolka det som en förkortning. AUT kan till exempel stå för Anakonda-Utkastar-Tävling, RDX skulle kunna betyda Radon-Dansar-Xylofon. Ja, du fattar.
Frågesport
Rekvisita: Kort från något frågesportsspel, av typen Trivial Pursuit eller liknande.
En person drar ett kort och läser frågan högt. Den i bilen som först svarar rätt får poäng. Här kan det finnas en vits i att bestämma maxpoäng för tävlingen.
Ritleken
Rekvisita: Var sitt papper, var sin penna.
Varje person börjar högst upp på papperet, och ritar ett huvud. Vid halsen viker man översta delen av papperet bakåt, så att huvudet inte syns, och markerar var halsen tar vid på den del av papperet som är oritat. När alla är klara lämnar man papperet till nästa person (medsols eller motsols i ordningen, bestäm själva) som fortsätter att rita överkropp, viker, markerar midjan och lämnar över till nästa. Så fortsätter man tills hela figuren är ritad och man kan veckla upp konstverket. Ju konstigare figurer man ritar, desto roligare. Tyvärr kan inte föraren vara med
Stoppleken
Rekvisita: Var sitt papper, var sin penna.
Bestäm olika kategorier som ni ska tävla i, exempelvis musiker, huvudstäder, växter, djur eller mer fantasikrävande, som "kvinnligt", "manligt", "sjukt" eller "roligt" (för att bedöma de sistnämnda kategorierna krävs ett visst mått av generositet av medtävlarna). En person börjar att räkna alfabetet tyst, någon annan säger "stopp!" och tävlingen börjar med den bokstav man kommit fram till. Nu gäller det att så snabbt som möjligt komma på ett ord för varje kategori. Den som först klarar alla kategorier hojtar "stopp!" igen. Då måste medtävlarna avbryta, och var och en får poäng för de ord man klarat av. Först till en viss poängsumma vinner.
Skrivleken
Rekvisita: Var sitt papper, var sin penna.
Samma princip som ritleken, fast med ord. Varje person skriver en mening (eller så långt han eller hon vill) på översta delen av papperet. Meningen behöver inte vara fullständig, utan kan avslutas precis när man vill. Det viktiga är att ett (eller flera) ord i meningen skrivs efter att papperet vikts, så att nästa person har något ord att utgå ifrån när det är hans eller hennes tur att skriva. Ju mindre man tänker, desto roligare text blir det, så skriv det första som faller dig in. När papperet är fullt vecklar man upp och läser högt.
Gul bil
Den som först ser en gul bil hojtar "gul bil" och har då vunnit poäng. Flest poäng vinner, förstås. Här finns många varianter, mer eller mindre våldsamma. I en får den som ser en gul bil boxa till närmaste person på armen medan han eller hon ropar "gul bil". (Förslagsvis är inte föraren med i just den här varianten.) Andra färger än just gul kan förstås också användas, liksom bilmärken, bussar, vägskyltar eller annat man bestämmer.
Gissa personen
En person tänker på en kändis. Övriga ställer frågor - som bara går att besvara med ja eller nej - för att ta reda på vem som är påtänkt. Den som först gissar rätt vinner och får välja kändis nästa gång.
För att undvika slagsmål kan det vara en poäng att bestämma vissa kringregler innan ni sätter igång. Exempelvis om kändisen får vara från en tecknad serie, om historiska personer gills eller om antalet frågor ska vara begränsade.
Tänk till
Du som inte lider av åksjuka kan lätt hitta sysselsättning inför långresan. Sudokun finns att skriva ut gratis på internet. Kolla på sydsvenskan, helgo.net eller onlinespel.nu. Gratis sudoku att ladda ner till mobilen finns exempelvis på www.alla.nu
Bestäm själv
Det går att tävla i allt, bara man beslutar regler och mål. Bestäm vad som ska ge vilka poäng, och hur långt man ska komma för att vinna. Exempelvis kan den som först ser en snöskoter få tre poäng, ett iakttagen äldre dam på spark kan ge tio poäng, en omkörd tysk turistbuss ger ett poäng. Bestäm själva.