Fixa inför ny säsong

Som stugägare finns det lite att tänka på innan säsongsstart, för att dina hyresgäster skall ha det så bra som möjligt och för att de skall välja ditt boende även nästa år.

Det är viktigt att ni ser över all utrustning i er stuga så att det är helt och rent och att du kontrollerar all teknisk utrustning. Genom att säkerställa att allt fungerar, att allt städmaterial är på plats och att det finns gott om förbrukningsvaror på lager - så underlättar du för gästen att ta hand om ditt boende på bästa sätt.


Checklista inför varje ny säsong

Städutrustning och förbrukningsmaterial: Se checklista för utrustning

Teknisk utrustning:

Kontrollera att all teknisk utrustning fungerar och att det finns extra batterier i boendet
Värme, Huset ska ha min 15 grader året runt för att försäkringen ska gälla och huset ska må bra. Gå igenom så alla element funkar. 
Storstädningen - bokas hos oss eller meddela om ni städar själva. 
Kylskåp, ska vara påslaget och kontrollerat så hyllor, lådor och handtag är hela. 
Dammsugare - att den fungerar och att extra dammsugarpåsar finns.
Torkskåpet - Att det fungerar
Kontrollera ev teknisk köksutrustning som elvisp, vattenkokare, kaffebryggare etc
Bastuaggregatet. Sätt in skydd om det saknas.
Nyckel till yttre proppskåp (huvudsäkring)ska finnas i boendet. 
Glödlampor och säkringar. Komplettera så det finns extra.
Tv + kontroll + ev övrig teknisk utrustning, byt batterier.
Belysning på utsidan
Man har uppgraderat tv-sändningarna. Du kan behöva söka om kanalerna. Är din tv äldre än 13 kan du behöva köpa en ny digitalbox eller tv för att se marksänd tv.
Proppar, ska vara hela och finnas i reserv. Går proppar ska det kontrolleras av en elektriker och åtgärdas. 
Lösenordet till Wi-Fi ska vara väl synligt för gästen.
Vatten + varmvattenberedaren, ska vara påslaget och kontrollerat. 
Brandvarnare och brandsläckare skall finnas på varje våningsplan
Byt batteri i brandvarnare varje år.  


Checklista för interiör som inte är teknisk men som behöver kontrolleras:

Räkna och se över porslin, glas, bestick, grytor, stekpannor och köksredskap – byt ut slitet och se till att det är enhetligt (checklista för köksutrustning).
Byt duschdraperi och WC-borste
Kuddar, täcken, madrasser, madrasskydd. Se över madrasser/täcken/kuddar och byt ut det som är ofräscht, allt annat skall tvättas innan ny säsong börjar.
Kontrollera sängarna/sängbottnarna så de är hela och ev ribbor sitter fast
Storstädningen, bokas eller meddela oss om ni städar själva. 
Snöskyffel och kvast, kontrollera att det finns och att de är hela. 

Se över utsidan på huset

• Vid varje boende skall det finnas utrustning för att ta hand om snön som faller. Sopborste (gärna 2st), spade (gärna en plast och en stålspade).
• Sand. Det går åt en hel del framåt våren, så välj ett rejält kärl om du inte har möjlighet att fylla på under pågående säsong.
• Städa altan/balkong inför varje säsong
• Se över utomhusmiljön, tänk på att "det som göms i snö kommer upp i tö", gästerna har självklart ansvar för att ta vara på sitt eget skräp, men ibland kan det finnas skräp kvar som tinar fram under sommaren.
• Fungerande utebelysning. Tänk på att det är ofta mörkt när gästerna anländer till ditt boende.
• Tydlig märkning av ditt hus med namn, adress eller stugnummer. Återigen tänk på att det ofta är mörkt när gästerna anländer.


Säkerhet för dig och din hyresgäst

• Kontrollera att ditt boende är försäkrat
• Se till att brandvarnare finns, sitter som de ska och fungerar. Samt eventuellt komplettera med nya.
• Byt batterier i brandvarnaren inför varje ny säsong.
• Räddningsverket rekommenderar att pulversläckare finns i stugan/lägenheten. Därför skall detta finnas.
• Se över fallskydd i översängar och komplettera med stege där det saknas.
• Se över alla elkontakter. Inga kontakter får sitta löst.


Med reservation för ev skrivfel eller förändring under pågående säsong. Sidan uppdaterad 211122