menu_icon_aboutCreated with Sketch. menu_icon_crosscountryskiCreated with Sketch. menu_icon_hotelCreated with Sketch. menu_icon_houseCreated with Sketch. menu_icon_mapCreated with Sketch. menu_icon_promotionCreated with Sketch. menu_icon_skiCreated with Sketch. menu_icon_skierCreated with Sketch. menu_icon_skipassCreated with Sketch. menu_icon_skischoolCreated with Sketch. menu_icon_snowwarantyCreated with Sketch. menu_icon_specialCreated with Sketch.

Inga resultat funna, testa ny sökterm

Incheckning

  • Var hämtar jag min nyckel?

    I dina resehandlingar som du fick på mail vid bokningstillfället finns en PDF som heter "Vägbeskrivning m m". Där hittar du information om vart nyckeln ska hämtas.
  • Behöver jag ha med mig kvitto på att jag har betalt skidresan?

    Du behöver inte ha med dig kvitto. Dina resehandlingar är bara giltiga om du har slutbetalat din skidresa/ditt boende.

  • Vi kommer sent, vad ska vi göra?

    Om ni kommer efter receptionens/nyckelutlämningens öppettider Så finner du instruktioner under "vägbeskrivning" i dina resehandlingar hur du skall gå till väga. Öppettider, telefonnummer och vidare information finner du i dina resehandlingar.

  • När får jag tillgång till mitt boende?

    Det finner du i dina resehandlingar. Incheckningstid och avresetid.

    Tidigast ankomst varierar från 15.00 - 17.00 och senaste avresa från 09.00 - 11.00.
     

  • Vad ska jag lämna ifrån mig när jag chekar in?

    I receptionen lämnar du dina resehandlingar som du fick i samband med din bokning, det är din värdehandling som du visar upp vid incheckningen.

Utcheckning

  • När ska jag checka ut?

    Tiden för utcheckning varierar på olika boenden och destinationer. Information om tider finns i dina resehandlingar.

Extra nätter

  • Vi önskar komma en dag tidigare

    Kontakta bokningen för att se om möjligheten finns att boka ett dygn extra. Vanligtvis så är det inte möjligt att få besked på möjligheten för ett extra dygn förrän samma vecka du skall komma.

    Att boka på en hel period (tex sön-torsdag för att du önskar förlänga din vistelse med onsdagnatten) och att sedan själv välja att du bara nyttjar en extra natt är inte några problem, men för att bryta ut en natt från föregående period, då får du avvakta tills du är nära inpå avresa.

  • Vi önskar stanna ytterligare en dag

    Kontakta receptionen på plats för att se om möjligheten finns att boka till ett extra dygn extra.  Det extra dygnet betalar du direkt på plats.

Vägbeskrivning

  • Hur hittar jag min vägbeskrivning?

    I dina resehandlingar som du fick när du gjorde din bokning, finns vägbeskrivning till resmålet och till incheckning. Så kika i din mail.

  • Hur hittar jag till receptionen, där jag ska checka in?

    I dina resehandlingar som du fick när du gjorde din bokning, finns vägbeskrivning till resmålet och till incheckning. Så kika i din mail.

  • Hur hittar jag till stugan/lägenheten?

    Vägbeskrivning till ert bokade boende får ni tillsammans med nyckeln när ni checkar in.

  • Hur långt är det att resa med bil till skidorten?

    På vår hemsida, vid varje skidort hittar du en avståndstabell från några vanliga avresorter i Sverige som hjälper dig att planera din resa.

    Google Maps är ett bra verktyg för att hitta bästa resrutt.

Om boendet

  • Finns det internet i mitt boende?

    Se beskrivningen för det boende du har bokat i dina resehandlingar. Här framgår om det finns internet. Står det inte något angivet så finns det inte tillgång.

    Följ länkar nedan för att läsa mer om hur du själv kan ordna med extra surf till ditt abonemang när du är på semester:

  • Hur många personer får vi vara i vår stuga/lägenhet?

    I varje stuga eller lägenhet anges hur många personer som max får vistas i boendet.
    Tex 4+2 personer (4 står för 4 ordinarie bäddar +2 står för 2 personer i extrabädd) = totalt 6 personer.
    Det är inte tillåtet att ta med sig extrabäddar eller extrasängar. Det är ok att ha ett extra barn under 2 år som sover tillsammans i förälders säng.

    Om det bor fler personer i stugan/lägenheten än tillåtet, har nyckelutlämnaren rätt att avvisa de extra personerna utan varning. Om detta inte åtgärdas, så kan samtliga personer avvisas.

  • Ingår det slutstädning?

    Det framgår av dina resehandlingar/faktura om det ingår slutstädning i ditt boende. Kontakta oss om du vill boka på slutstädning, en god idé är att boka slutstädning senast 2 veckor före ankomst för att vara säker på att inte städtjänsten är fullbokad.

  • Linnepaket - Vad innehåller det?

    En sänglinnepaket innehåller: Lakan + Påslakan + Örngott samt badlakan och liten handduk.
    Har du hyrt linnepaket så tar du ur sängarna vid avresa och lägger allt i en hög innanför dörren så tar städgänget hand om det.

  • Tvätta kläder?

    Fråga receptionen på anläggningen om det finns någon gemensam tvättstuga. I ett fåtal stugor finns tvättmaskin.

    Vid Lindvallen i Sälen finns tvättstuga i Experium. Man betalar per tvätt inkl tvätt- och sköljmedel och kan inte förhandsbokas.

  • Finns det täcke och kudde?

    I alla våra boende finns en uppsättning täcke och kudde för det antal som stugan/lägenheten är beräknad för.  Har du tex bokat en stuga för 4+2 personer så finns det täcken och kuddar för 6 personer i ditt boende.

  • Avstånd till lift från mitt boende

    I beskrivningen på varje boende finner du uppgifter hur långt det är till närmaste lift eller pist. Detta innebär även i vissa fall avstånd till nedfart eller transportspår. Under för och eftersäsong kan avståndet variera något pga snötillgång.

    För uppgift om avstånd till lätta backar och eller barnområden ber vi dig fråga vid beställningen av resan.

  • Specifika önskemål om mitt boende

    Om du har önskemål beträffande ditt boende kan du uppge detta vid bokning. Vi kan då vidarebefordra dem till resmålet. Vi kan dock inte lämna någon garanti eller förhandsbesked om önskemålet kan uppfyllas.

  • Förkortning gällande bäddfördelning

    Ibland förkortas bäddfördelningen och det kan vara klurigt att förstå vad de står för.

    E = Enkelsäng
    D = Dubbelsänd
    V = Våningssäng
    F = Familjesäng (Våningsäsng med bredare underslaf 105-150 cm)
    GM = Golvmadrass (säng utan ben)
    BS = Bäddsoffa
    NV = Nedfällbar väggsäng
    DV = Dubbelvåningssäng

    Andra förkortningar som kan vara bra att känna till

    L = Loft
    A = Sovalkov, "rum" utan dörr att stänga
    Anex = Fristående byggnad/stuga
     

  • Borttappad nyckel

    Tappa inte bort nyckeln till ditt boende. En förlorad nyckel kan efterfaktureras direkt från anläggningen på 500 - 3.000 (NOK/SEK) beronde på destinationens nyckelhantering. Den som hyr boendet är också ansvarig för nycklar.

  • Nattro

    I lägenheter och i flerfamiljshus kan det under samma period bo många människor med olika ålder och med varierande behov och intressen. Du är skyldig att visa hänsyn och du får inte störa kringboende gäster. Ljud från din lägenhet i form av höga skrik, hög musik eller liknande ska inte behöva upplevas och tålas av dina grannar. Det blir förstås extra viktigt att tänka på det vid sen kvällstid. Nattro gäller mellan 22.00 - 07.00.

  • Kvadradmeter på boendet

    Kvadratmeterangivelsen i beskrivningarna är oftast byggnadsyta. Bengt-Martins ansvarar inte för att anläggningen/stugan har exakt rätt m2 angivelse. Se det mer som ett cirkavärde på storleken av det boende du hyr.

Husdjur

  • Min hund är en allergihund

    Alla djur räknas som husdjur och får därför inte bo i en djurfri stuga.

  • Kan jag ta med min hund eller katt?

    På de allra flesta skidorter finns ett antal stugor som är tillåtna för husdjur. Du måste ALLTID meddela om du planerar att ta med ett husdjur på din skidsemester så att du får rätt boende för er. Vissa boende har ett husdjurstillägg, det framgår av din bekräftelse.

    Planerar du att resa till Norge, kontrollera alltid med berörda myndingheter vad som gäller för att ta med sig ett djur över gränsen. Tullverket kan ge bra svar på dina frågor om att resa med hund

  • Jag har en allergi

    I vissa stugor/lägenheter är det inte tillåtet att ha djur eller att röka inomhus. Tyvärr är detta inte en garanti för att det tidigare inte har funnits djur eller att någon har rökt där.

Städning av stugan

  • Ingår städning av boendet?

    Av din bekräftelse framgår om slutstädning ingår.

    På vissa boende är slutstädning obligatoriskt och ingår därför i slutpriset för ditt boende.

    Om slutstädning inte ingår i priset, är du som hyresgäst ålagd att utföra det före hemresa.

    På andra boende har du möjlighet att köpa till slutstädning, fråga redan vid bokningstillfället eller på plats i receptionen. Tänk på att möjligheten att få städat under högsäsongsveckor kan vara begränsad, boka därför i god tid.

  • Är boendet utrustat med städutrustning

    Om du bokat ett boende där du själv kan välja att ta hand om städningen när ni åker hem, så skall stugan/lägenheten vara utrustad med tex dammsugare, mopp etc. Det är inte alla boende som står för rengöringsmedel.

    Var noga med att följa anläggningens intstruktioner för hur du skall utföra städningen vid hemresa. Oftast får du en checklista redan vid incheckningen eller att det finns anslaget i ditt boende.

    Godkänns inte din städning kan du komma att bli efterfakturerad.

  • Städa själv - hur gör jag?

    Varje anläggning har instruktioner hur du går till väga när du själv ska städa. Var noga med att följa intstruktioner/checklista för hur du skall utföra städningen vid hemresa. Oftast får du informationen redan vid incheckningen eller att det finns anslaget i ditt boende, så du har tid att fråga om det är något du känner dig osäker på.

    Finns där inte information i stugan/lägenheten så är det viktigt att du tar kontakt med receptionen på plats för mer information. Vid otillräcklig rengöring kommer städning att ske och sedan efterfaktureras hyresgästen. Faktura kommer att skickas till hyresgästen efter hemkomst.

Kvarglömda saker

  • Om jag glömt något?

    Bengt-Martins ansvarar ej för kvarglömda saker i ditt boende, men om du kontaktar destinationen/receptionen i snar tid efter att du har kommit hem så försöker de flesta anläggningar hjälpa till på följande sätt:

    • Förvaring av kvarglömda saker i två veckor, därefter kasseras de.
    • Matvaror slängs omgående.

    Undantag görs naturligtvis för det som av polisen klassas som värdesaker (tex. legitimation, mobiltelefon, kamera, nycklar etc.). Väredesaker lämnas till polisen några gånger under säsongen.

    I det fall där dina kvarglömda saker finns kvar och du vill ha dem hemsända så hjälper anläggningen till med det. Du står själv för fraktkostnader och förbetalar. Du får mer instruktioner hur du går tillväga med betalningen, när dina saker som du letar efter har hittas. När anläggningen har fått  betalningen så skickas dina saker.

Betalning

  • Betalning från utlandet

    Om du är bosatt utomlands eller av annan anledning behöver göra en betalning till oss från utlandet så använder du nedanstående betaluppgifter:

    UTRIKES:
    SWIFT/BIC: NDEASESS
    BANK: Plusgirot, SE - 105 71 Stockholm
    IBAN: SE75 9500 0099 6034 0576 1200

     

  • Hur betalar jag?

    Alla uppgifter du behöver för att kunna göra din betalning hittar du på den bekräftelse och faktura vi skickar till dig i samband med din bokning.

    Betalningsuppgifter
    Plusgiro: 483 76 01 - 6
    Som betalningsreferens anger du det OCR nr som finns angivet på bekräftelse/faktura, 13 siffror.

  • Vilken valuta betalar jag i?

    Samtliga priser anges i SEK om inte annat uppges på din bekräftelse.

  • Servicearvode

    På samtliga bokningar tillkommer en serviceavgift om 85:-/bokning (fn 2017)

     

  • Öppet köp

    Vi erbjuder en veckas öppet köp på alla bokningar, som görs mer än sju veckor före hyresperiodens start. Vid requestbokning, när vi måste göra en förfrågan direkt på resmålet, gäller dock inte öppet köp.

Om att bo på Hotell

  • Barnrabatter på hotell

    På de flesta av våra hotell erbjuds ofta 1 eller 2 barn kostnadsfritt uppehälle i extrabädd i förälders rum. Detta ges till de yngsta barnen.

    I vår onlinebokning får du barnrabatten avdragen så länge du anger rätt antal barn och fyller i rätt ålder på dina barn (med reservation för ev systemfel).

    Observera att det kan variera från de olika hotell när man räknas som barn. Upp till 12 år, alternativt upp till 15 år. Se beskrivningen på det hotell du bokar vad som gäller just där.

  • Connecting door

    Ett rum med "connecting door" är oftast två dubbelrum som kan öppnas upp med en dörr emellan.

  • Djur och husdjur på hotell

    Vill du ta med ditt husdjur ska du informera om detta när du bokar. På en del hotell är det inte alls tillåtet, på flera hotell i Norge är det accepterar. Fråga alltid vid bokningstillfället vad som gäller och meddela om du önskar att ta med ett husdjur. I vissa fall tas det ut en avgift.

  • Måltider på hotell

    I hotellboende ingår oftast hel-, 3/4-dels- eller halv-pension exklusive dryck. Har du helpension och äter middag ankomstdagen har du rätt till frukost och lunch avresedagen. Äter du lunch och middag under ankomstdagen, ingår frukost avresedagen. 3/4-dels pension innebär att du har halvpension med möjlighet att göra ett lunchpaket från frukostbordet. (3/4-dels pension benämns ibland även som vinterpension).

    Middagen kan bestå av en serverad meny (1-3 rätter) eller en buffé.

    Dryck tillkommer

Om orten du skall resa till

  • Affärer och livsmedel

    Många skidorter och anläggningar har idag en god service när det gäller affärer, restauranger och serviceinrättningar (t.ex. sporthall, simhall, bastu). På en del orter varierar dock öppettiderna beroende på säsong. Bengt-Martins kan inte ansvara för eventuell stängning med kort varsel.

  • Elektroniskt liftkort

    De flesta anläggningar idag använder elektroniska liftkort vilket innebär att du kan ha liftkortet i fickan hela tiden. Detta kort kostar mellan 50-100 kronor (lokal valuta) att köpa och kan användas på alla anläggningar som har samma system. Det finns två olika system som används och det är Key Card och Access. På flera anläggningar kan du returnera det efter veckans slut och få en del av kostnaden tillbaka.

  • Liftkort och skiduthyrning

    De priser som anges i prislistan på hemsidan för liftkort och skiduthyrning är cirkapriser på orten. Observera att de kan ändras under säsong. Märk väl att på norska destinationer anges priserna som regel i norska kronor (NOK).

    På flera av skidorter kan du köpa förmånliga fjällpaket med liftkort och boende. Bokas direkt online. På utvalda skidorter kan du boka skipass/liftkort online samtidigt som du bokar ditt boende.

  • Transportspår

    Möjligheten att ta sig till/från stuga/stugby på skidor gäller under förutsättning att det finns gott om natursnö. Transportspår är ofta även en del av begreppet ski in/ski out, där du kan nå boendet/pisten genom transportspår av varierande svårighetsgrad.

  • Vintervägar

    Vi rekommenderar dig att alltid vinterutrusta bilen innan du reser hemifrån. Utrusta dig och bilen med bra vinterdäck (ev snökedjor), spade och lite sand.

Om det händer mig något?

  • Om jag blir sjuk före avresa

    Om du blir så sjuk att du måste ställa in din resa. Se efter i din bekräftelse om du har köpt trygghetspaket genom oss eller om du har försäkrat dig på annat sätt, tex genom din hemförsäkring.

    Läs mer under våra resevillkor

  • Om något händer på plats

    Om något oförutsett händer när du är på plats på din skiddestination. Det kan vara om småting som att det saknas något i det boende du har bokat, eller att du har ett större problem som att det är stopp i ett handfat etc.

    Ta alltid i första hand kontakt med receptionen på din skidort, de kan oftast på ett enkelt sätt utrusta dig med det som saknas, hjälpa dig med en bristfällig städning eller större akuta händelser.

    Har du ett akut problem efter att receptionen har stängt, så kika i den information du fick när du checkade in. Här finns oftast ett journummer du kan ringa. Det kan även finnas anslaget ett telefonnummer i din bostad.  Här finner du en lista med journummer på de olika skidorterna